Announcements

Η εξέλιξη της γυμναστικής ανά τους αιώνες

Kapetanakis

Ζούμε σε μια εποχή που καθημερινά όλα αλλάζουν μορφή και περνούν σε άλλο στάδιο, για άλλους καλύτερο και για άλλους χειρότερο. Πλέον οι τρόποι να γυμνάσουμε το σώμα μας είναι πραγματικά ατελείωτοι, με χιλιάδες μηχανήματα γυμναστικής αλλά και με λειτουργικό τρόπο που έχει μελετηθεί από καταξιωμένους επιστήμονες μιας και η γυμναστική είναι μια δύσκολη και σημαντική επιστήμη.
Πώς όμως γυμνάζονταν πιο παλιά οι άνθρωποι; Τι μέσα είχαν και τι μέσα δημιούργησαν για να έχουν μια καλή φυσική κατάσταση;
Από τον 4ο π.Χ αιώνα, στην Αίγυπτο, Κίνα και Ινδία, η συνειδητή κίνηση προδιαγράφει την γέννηση της γυμναστικής τέχνης (Knebel 1985),μιας τέχνης, που στην Ελληνική αρχαιότητα είχε σαν στόχο να προετοιμάσει τον αθλητή για τον αγώνα, αλλά και να επιτύχει μια πληρέστερη ψυχοσωματική τελειοποίηση, τη γενικότερη προαγωγή του ατόμου.
Ο Αριστοτέλης υποστήριζε ότι ο γυμναστής πρέπει να κατέχει θεωρητικά τις ασκήσεις, να μπορεί να τις εκτελεί και να γνωρίζει τα αποτελέσματά τους.
Ο Ιπποκράτης αναφέρθηκε στον υγιεινό σκοπό τής Γυμναστικής καθορίζοντας επακριβώς τα όρια Γυμναστικής και Ιατρικής, ενώ ο Πλάτωνας έκανε αναφορά και σε ασκήσεις που έχουν σχέση με τις σημερινές «ελεύθερες γυμναστικές ασκήσεις» ή «ασκήσεις ευκαμψίας» (Ζουμπουρίδης, Βασιλόπουλος 1990).Οι πρώτες κοινωνίες των ανθρώπων λόγω του νομαδικού τρόπου ζωής και των συχνών μετακινήσεων είχαν ως αποτέλεσμα ένα φυσικό τρόπο γυμναστικής και φυσικής κατάστασης. Η όλη κοινωνική οργάνωση πρόσφερε δυνατότητες άσκησης στα παιδιά αλλά και στους ενήλικες, καθώς οι διάφορες κοινωνικές εκδηλώσεις ήταν συνυφασμένες με έντονη φυσική σωματική δραστηριότητα. Έθιμα, γιορτές, χορός, παιχνίδια. Η φυσική άσκηση και η καλή υγεία ήταν υψηλά ιδανικά σε όλες τις αρχαίες πόλεις, με επίκεντρο την Αθήνα όπου ανάμεσα στα βασικά μαθήματα των νέων ήταν η γυμναστική και η μουσική. Οι νεαροί γυμνάζονταν στις παλαίστρες κάτω από την επίβλεψη των παιδοτρίβων που ήταν οι προσωπικοί γυμναστές τους. Τα νεαρά αγόρια της Αρχαίας Σπάρτης είχαν μια στρατιωτικά δομημένη σωματική άσκηση γιατί η σωματική τους ικανότητα ήταν το απόλυτο ιδανικό.
Προχωρώντας στον Μεσαίωνα η κοινωνική οργάνωση των βάρβαρων φυλών του Βορρά είχε παρόμοια χαρακτηριστικά με τις πρωτόγονες κοινωνίες. Ο τρόπος ζωής τους συμπεριλάμβανε το κυνήγι, την συλλογή τροφής και την ενασχόληση με την κτηνοτροφία. Η φυσική σωματική δραστηριότητα και η καλή φυσική κατάσταση ήταν άμεσα συνδεδεμένα με την επιβίωσή τους. Η περίοδος της Αναγέννησης συνοδεύεται από την ανανέωση του ενδιαφέροντος για το ανθρώπινο σώμα. Για άλλη μια φορά, τα αρχαία Ελληνικά ιδανικά που δόξασαν το ανθρώπινο σώμα έγιναν αποδεκτά από την κοινωνία.
Η καλή φυσική κατάσταση πήρε την θέση που της άξιζε στην ζωή του ανθρώπου, καθορίζοντας ουσιαστικά την πολιτιστική και διανοητική ανάπτυξη ενός ολόκληρου πολιτισμού.
Μετά από χιλιάδες χρόνια τριβής με την γυμναστική και νοητικής εξέλιξης καταφέραμε να μελετήσουμε εις βάθος την γυμναστική όπως της αρμόζει. Σαν επιστήμη. Μια επιστήμη ιδιαίτερα σημαντική για σωματικούς και ψυχολογικούς λόγους. Τώρα πια έχουμε όλα τα μέσα για να προπονηθούμε με όποιον τρόπο μας αρέσει είτε λειτουργικά με το βάρος του σωματός μας, μιας και έχουμε τις απαραίτητες γνώσεις για να το κάνουμε αυτό, ή να χρησιμοποιήσουμε κάποιο εξελιγμένο όργανο, αν είμαστε αρχάριοι, λόγω της ασφάλειας που μας παρέχουν σε σχέση με τα ελέυθερα βάρη. Το crossfit που στις μέρες μας είναι η νέα μόδα και η επανάσταση στην σύγχρονη γυμναστική είναι ένας αρκετά δύσκολος και επίπονος τρόπος για να φτάσουμε το σώμα μας σε άλλο επίπεδο αρκεί να είμαστε απόλυτα υγιείς.
Για όσους αγαπούν το χορό και τον επιλέγουν ως μια μορφή άσκησης, πλέον μπορούν να διασκεδάσουν κάνοντας zumba. Τη δεκαετία του '80 ήταν το αερόμπικ. Ακολούθησε το step, η yoga, το pilates και πολλά άλλα. Η zumba αποτελεί την τελευταία μόδα στη γυμναστική και κερδίζει καθημερινά έδαφος στις προτιμήσεις των ανθρώπων. Η zumba αποτελεί ένα πρόγραμμα γυμναστικής που περιλαμβάνει στοιχεία από αερόμπικ και χορούς. Στις χορογραφίες ενσωματώνονται στοιχεία από: χιπ χοπ, σάμπα, σάλσα, μάμπο, πολεμικές τέχνες, λάτιν ακόμα και χορό της κοιλιάς και Bollywood.
Όπως βλέπετε πλέον κανείς μας δεν πρέπει να έχει ούτε την πιο μικρή δικαιολογία για να μην ασχοληθεί έστω και μια ώρα την ημέρα με το σώμα του μιας και υπάρχουν τρόποι γυμναστικής για όλα τα γούστα!
ΠΗΓΕΣ : www.totalfitness.gr, Παναγιώτης Κουρσάρης, BeStrong.org.gr - 27.03.14, Μάρα Κρητικού.

Posted on 22/09/2020 | Λεφτά στα σκουπίδιαPosted on 23/03/2020 | Πρακτικές συμβουλές για ψώνια και διατροφήPosted on 10/10/2019 | ΠΑΙΔΙΚΗ ΔΙΑΤΡΟΦΗPosted on 29/03/2018 | ΠΑΣΧΑΛΙΝΟΣ ΔΙΑΤΡΟΦΙΚΟΣ ΟΔΗΓΟΣPosted on 17/01/2017 | ΠΕΙΝΑ ΠΟΛΛΩΝ ΠΡΟΕΛΕΥΣΕΩΝ...Posted on 23/12/2016 | Εορταστικοί Διατροφικοί ΚανόνεςPosted on 06/03/2016 | Εντυπώσεις από τη δίαιταPosted on 02/02/2016 | Γλυκαιμική ισορροπία στον οργανισμό, και δεν πεινώ συνέχεια! Posted on 27/12/2015 | ΣΩΣΕ ΕΣΤΩ ΤΟ ΠΡΩΙΝΟ! Posted on 09/11/2015 | Συστάσεις ΕγκύουPosted on 25/08/2015 | Για πνευματικούς και μηPosted on 15/08/2015 | Διατροφή και οστεοπόρωσηPosted on 14/03/2015 | Διατροφικές Συμβουλές ΑντιγήρανσηςPosted on 25/01/2015 | Οδηγίες για άτομα με γαστροοισοφαγική παλινδρόμησηPosted on 02/01/2015 | Άλλη μια επιτυχία της «Τέλειας Διατροφής»Posted on 27/11/2014 | Φόρτιση με ΥδατάνθρακεςPosted on 27/11/2014 | Carbohydrate LoadingPosted on 17/10/2014 | Διατροφικές Συμβουλές Για Ηλικία 7-12 ΕτώνPosted on 01/10/2014 | Πρωτεϊνική ΠρόσληψηPosted on 18/09/2014 | Φθινόπωρο: Η πιο καλή εποχή ν' αρχίσεις διατροφή!Posted on 19/08/2014 | π. Ανδρέας Κονάνος, σύμβουλος διατροφήςPosted on 28/07/2014 | Καλοκαίρι δροσερό, με διακριτική δίαιτα!...Posted on 02/07/2014 | Τρως όποτε να ‘ναι!Posted on 14/06/2014 | Η εξέλιξη της γυμναστικής ανά τους αιώνεςPosted on 09/06/2014 | O δε καρπός του Πνεύματος εστίν…εγκράτεια!Posted on 28/05/2014 | Πρόσληψη υγρώνPosted on 23/05/2014 | Γυμναστική και πνεύμαPosted on 14/05/2014 | Διατροφή και εσωτερική ζωήPosted on 07/05/2014 | Πότε τρως;
Press Esc to close